vineri, 8 august 2008

Primele maşini cu propulsie electrică

Nu am niciun studiu ştiinţific la îndemână, dar probabil că benzina şi motorina de la toate autovehiculele de pe planetă sunt cel mai mare poluator la nivel mondial.

Pentru că atitudinea "eco" ia tot mai mare amploare şi pentru că maşinile sunt printre primele incriminate în povestea asta, producătorii de autovehicule s-au prins şi ei că, dacă nu se adaptează, mor. Ca orice industrie, de altfel. Ca atare, trendul este să revenim la maşinile cu propulsie electrică.

De ce zic să revenim? Pentru că prima maşină care a depăşit viteza de 100 de kilometri pe oră a fost o maşină cu propulsie electrică.


Ironic, nu? Şi asta în anul 1899. "Cea care nu este niciodată mulţumită", aşa cum o chema pe maşinuţă ("La Jamais Contente") a fost condusă de pilotul de curse belgian Camille Jenatzy şi performanţa sa a fost, evidament, un record al vremurilor. După care capetele luminate s-au prins că propulsia pe gasolină poate duce muuuuuuult mai departe pe vectorul vitezei.

Cu acest background în tehnică, nu cred că o să fie o provocare foarte mare pentru producătorii de autovehicule să treacă pe producţia în serie a maşinilor cu propulsie electrică. Mai complicat va fi cu presiunile companiilor petroliere.

Pentru 2008 sunt anunţate trei lansări de modele cu propulsie electrică. Cel mai rapid dintre ele, Lightning GT, costă 220.000 de euro. Eu una aştept perioada de reduceri.

Pentru 2010, cinci mari producători au anunţat lansarea de modele electrice: General Motors, Toyota, Nissan, Opel şi Mercedes. Ceea ce-i foarte bine - ofertă mai variată, preţuri mai mici. Poate totuşi aştept reducerile din 2011.

Un mare beneficiu al unora dintre modelele ăstea (nu ştiu dacă toate, n-am avut timp să le răsfoiesc parametrii) este că poţi să-l încarci la priza de acasă. Marele dezavantaj este că electricitatea furnizată nu te ţine mai mult de 200 de kilometri, iar încărcarea bateriei la o priză normală durează cam 10 ore.

Niciun comentariu: