marți, 5 august 2008

Dolj şi Bucureşti

Nu-mi place să întreţin prejudecăţile naţional-patriotice de genul "ardelenii-s mai breji" sau "Sibiul e buricul universului". Dar astăzi am stat la o vorbă cu voluntarul Peace Corps în Sibiu, Zachary Lis, care, din proprie iniţiativă, s-a trezit spunându-mi că bucureştenii sunt foarte neciopliţi. A, ai observat şi tu, deşi nu eşti decât de un an prin zonă? Da, traficul în Bucureşti e o junglă, iar bucureştenii sunt foarte prost crescuţi, "unlike the people from Sibiu", a adăugat. Am dat fericită din coadă :)

Zach mi-a povestit o păţanie din Sibiu. Era pe centru, iar cineva cu o hartă în mână l-a acostat brutal: "Cum ajung aici (o locaţie de la Festivalul de Teatru)?". Omul i-a explicat regulamentar, stânga dreapta, stânga dreapta. V-aţi aştepta la un "Mulţumesc, la revedere", nu? Ei bine, răspunsul a fost: "I can't find anything in your stupid city" ("Nu pot să găsesc nimic în oraşul vostru stupid"). Zach, care iubeşte Sibiul de parcă ar fi al lui, a întrebat într-o doară: "Sunteţi din Bucureşti, nu?". I s-a răspuns: "Da. Cum ţi-ai dat seama?". "Just taking a wild guess" ("Am dat cu presupusul"), a bodogănit el, ca şi când mai demonstrase un adevăr ancestral.


O fotografie de pe Mitropoliei. Două maşini parcate aiurea: una cu număr de Bucureşti, blochează poarta, una cu număr de Dolj, fix pe trotuar. În stânga şi în dreapta, pe locurile de parcare, numere de Sibiu.

Nu întreţin prejudecata. Doar constat.

7 comentarii:

Lucian spunea...

nu-mi plac generalizarile dar cam ai dreptate :)

Anonim spunea...

nici eu n-am aiureli din astea, adica patriotisme locale fara sens, dar lucrez de trei ani in Bucuresti si am batut in perioada asta toata tara. Observatiile domnului Lis sunt perfect adevarate. Pe langa asta ei sunt foarte agitati, nervosi, mahalagii. Intreaga ziua e o lupta pentru existenta in savana. Evident ca nu toti sunt asa dar asta-i starea de spirit generala.

Anonim spunea...

daca nu va plac generalizarile nu le faceti. Mojici gasesti in fiece colt de tara, indiferent de placuta de inmatriculare. Amicu' Brylu constata zilele trecute de cat de cretini sunt unii taximetristi sibieni. Bunul simt nu tine de buletin. Cat despre stilul de parcare, am constatat ca nevoia de obliga la chestii mult mai nesimtite decat cea din imagine. Sunt convins ca necesarul de locuri de parcare nu va fi veci pururi pe masura numarului de masini rulate in Sibiu.

adela mohanu spunea...

Dacă şi un străin a observat diferenţele de atitudine între cele două spaţii, înseamnă că ele există şi n-are sens să le ignorăm. Am observat şi eu zilele trecute mojicia sibienilor de pe stradă, pe pielea mea. Nu suntem toţi buni sau toţi răi, dar o atmosfera generală este - chiar spre surprinderea mea - observată şi observabilă involuntar.

Ieri m-a sunat o prietenă din Bucureşti. Era în trafic şi la un momentdat am întrerup-o, pentru că nu o mai auzeam din cauza claxoanelor. Ea nici nu şi-a dat seama, mi-a spus relaxat că "a, ăsta-i traficul din Bucureşti. Stai să plec de la semafor şi n-o să mai fie aşa hărmălaie".

Locurile de parcare din Sibiu - o problemă, într-adevăr, dar este mult amplificată de numărul crescând de maşini. Oraşul e mic, înghesuit, străduţe înguste, asta-i arhitectura - nu poţi să dărâmi case în favoarea parcărilor. Dar dacă te străduieşti şi ai puţintică răbdare, chiar dacă asta înseamnă să dai 2-3 ture de centru, găseşti loc de parcare - şi ştiu ce vorbesc, pentru că locuiesc şi lucrez în buricul târgului, mă confrunt de mai multe ori pe zi cu această chestiune.

Carti fara pret spunea...

trebuie sa imi iau mereu aparatul la mine ca sa exemplific si eu....

adela mohanu spunea...

n-ar fi rău, călin ;)

adela mohanu spunea...

N-am nici cea mai vagă idee de ce au dispărut comentariile de la postul ăsta :((