sâmbătă, 20 septembrie 2008

La mulţi ani, Bucureşti!

Ideea că sibienii, clujenii, braşovenii, mă rog, ardelenii în general, sunt fuduli şi au impresia că au pus coada la prună, este împământenită printre românii din sudul ţării, dar mai ales printre bucureşteni. Nu-i de contrazis. Suntem şi avem. Ceea ce le dorim şi lor.

Pe de altă parte, ştiu foarte mulţi ardeleni care ţin cu Steaua şi Dinamo. Niciun bucureştean care să ţină cu CFR Cluj. Ştiu mulţi ardeleni care aşteaptă aproape pios spectacole ale Teatrului Naţional la Sibiu. Niciun bucureştean care să fie entuziasmat de Teatrul "Radu Stanca".

Eu, de exemplu, sunt un ardelean mândru căruia îi place (şi) Bucureştiul. Nu cel din Rahova, nu cel din trafic, nu cel de la metrou, dar câteodată cel de la Gara de Nord. Are un romantism al ei. Cel mai mult îmi place însă Bucureştiul de pe Calea Victoriei, de pe Kiseleff, din Lipscani, din Piaţa Romană şi de la Teatrul Naţional. Dacă închid urechile şi îmi fixez distanţa focală restrâns, pe porţiuni strâmte de realitate, aproape că pot să văd Micul Paris din Bucureşti. Îmi place mai ales în zilele însorite de toamnă, când nu mai dogoreşte asfaltul şi când frunzele moarte acoperă o parte din mizeria de pretutindeni. Cred că, dacă toţi bucureştenii ar vedea asta, Capitala ar deveni, încetişor, ceea ce merită să fie: un oraş cu care să ne mândrim.

Astăzi se fac 549 de ani de când Vlad Ţepeş, domnitorul Ţării Româneşti, a pomenit pentru prima oară numele de Bucureşti într-un act prin care întărea proprietatea unor boieri.

Legenda Bucureştiului (sursa: www.salutbucuresti.ro): "A fost odată ca niciodată un pădurar sărac, care trăia împreună cu fiica sa, pe care o chema Dâmboviţa, într-o pădure mare şi adâncă. Fata ştia toate secretele pădurii, toate potecile, toate cărările, toate vieţuitoarele ascunse în iarbă şi tufişuri. Într-o zi, un prinţ dintr-o împărăţie îndepărtată s-a rătăcit prin pădure. Întâlnind-o pe Dâmboviţa, i-a cerut să-l ajute să-şi regăsească drumul. Ea a fost bună şi i l-a arătat. Prinţul, văzând frumuseţea şi gingăşia ei, a cerut-o de nevastă. Dâmboviţa i-a spus însă că-i făgăduise deja mâna lui Bucur, cioban din vecinătatea pădurii. În semn de mulţumire, prinţul i-a oferit fetei un cuţitaş şi o sfârlează de lemn. Dacă învârtea sfârleaza, i se îndeplinea orice dorinţă.
Dupa întâlnirea cu prinţul, fata s-a dus cu cuţitaşul şi cu sfârleaza şi i le-a arătat logodnicului ei, Bucur. Dorind să-i dovedească ce mult îl iubeşte şi că i-a fost fidelă, ea a înfipt cuţitul într-o stâncă. Din locul unde a lovit, a ţâşnit un izvor de apă bună, iar Dâmboviţa a botezat acest izvor cu numele ei. Împreună cu iubitul său, au format o aşezare la marginea pădurii, pe malul izvorului. Bucur i-a dat aşezării numele lui".

Ştiţi cum încearcă să-i jignească bucureştenii pe sibieni, nu? "Măi, ciobanilor". Cineva ar trebui să le spună că şi întemeietorul oraşului lor a fost tot cioban.

Câteva obiective turistice în Bucureşti, pe Micul Paris.ro. Eu zic că cel mai frumos Bucureşti e ăla din Lipscani.

Pe Infotravelromania, fotografii din Bucureştiul de azi.

Pe Travelworld, fotografii din Bucureştiul de ieri.

8 comentarii:

Anonim spunea...

Pe www.ymdecoder.com afli cine este in modul Invizibil pe Yahoo Messenger, poti citi conversatiile prietenilor tai fara sa le stii parola, le poti gasi pozele postate pe internet si poti descarca o multitudine de avatare. Intra Acum.

adela mohanu spunea...

grrrrrr, nu pot să-l şterg pe aberantul ăsta.

Băgă spunea...

bozi sho pe el!

matzishor spunea...

Daca e sa nu te gandesti la trafic, nebunie si toata lumea care fuge peste tot, Bucurestiul e frumos. Eu acum m-am mutat din Sibiu la Bucuresti, si sincer imi place. Numai ca deja in centrul vechi nu mai e asa de frumos ca au sapat baietii si au lasat vechile ziduri descoperite , asa ca in timp o sa ajunga o groapa de gunoi. Ca nu mai spun ca aproape de Lipscani e o intreaga strada care arata dezolant...In afara de asta, totusi, imi place Bucurestiul. Nu e la fel ca si Sibiul, dar are un aer si o agitatie care-mi plac.

Anonim spunea...

no, sa-mi dau si eu parerea de sibian plecat cu nasiul pe sus de vreo trei ani prin bucuresti.

cand am plecat sa lucrez in Bucuresti eram entuziast si convins ca Bucurestiul imi va oferi ceea ce Sibiul nu are cum sa imi ofere. Am plecat cu nasul pe sus si am ramas cu nasul pe sus. E bine sa fii sibian, ardelean in bucuresti. Lumea te respecta pur si simplu, te priveste altfel.

Bucurestiul este jegos, este balcanic, este manelist, este interesat numai de bani. Toate acestea sunt adevarate. Nu cred ca exista in Europa o capitala mai urata decat Bucuresti. Este un oras distrus si umilit de comunisti.

Bucurestiul iti ofera ceva ce alte orase din Romania, inclusiv Sibiul, nu au pot sa-ti ofere. INTIMITATE. Bucurestiul se transforma asa cum vrei tu. Il poti sparge in multe bucati si sa le modelezi asa cum vrei tu. Asta-i magia acestui oras.

adela mohanu spunea...

matzishor - sper să te ţină entuziasmul. Eu n-aş putea trăi într-un oraş pe care să nu-l iubesc.

razvan - da, Bucureştiul are multe, multe păcate. Şi eu am trecut multe cu vederea. Mizeria de la metrou, şoferii care te iau la bătaie şi nu-ţi dai seama de ce, frica de a ajunge acasă după 10 seara, ohooo, multe. Dar ştii, şi când am fost la Bruxelles, mi s-a întâmplat un lucru neaşteptat: Alin mă rugase să-i aduc un tricou cu Anderlecht. În tot centrul, n-am găsit niciun tricou din ăsta, aşa că am întrebat unde găsesc. Mi s-a explicat că pot găsi doar în cartierul Anderlecht, unde este şi stadionul, dar am fost sfătuită să nu pun piciorul acolo, pentru că îmi pun în pericol viaţa. Şocant, e totuşi capitala Europei.

Aşa că am început să privesc mai îngăduitor tot ce ţine de România. Până la urmă, ţara asta are un mare avantaj: e perfectibilă.

Anonim spunea...

am fost sambata noapte la manifestarile dedicate bucurestiului. era ingramadeala ca la orice mocangeala (scuzati-mi exprimarea artificiala de mitica). nu l-am vazut pe bryan adams nici pe ecranele adiacente scenei. nici artificiile nu le-am vazut, ca ne-am nimerit sub niste umbrele gigantice. am vizitat Palatul Sutu - a fost ok, nu-l mai vazusem. poate singura chestie buna din toata noaptea

adela mohanu spunea...

Noi ne-am nimerit anul ăsta la Budapesta la un concert moca Santana. Ne-bu-ni-e. Estimez 500.000 de oameni. Diferenţa: organizarea. În afara de scena amplasată într-o piaţă destul de mare şi care beneficia de un ecran imens, în toate pieţele adiacente erau trase boxe şi ecrane, aşa că practic era un concert într-un cartier întreg al Budapestei.