luni, 21 iulie 2008

Sibiu. Strâmbături din nas.

Una e când critici tu însuţi oraşul în care trăieşti şi pe care ca atare îl clădeşti şi cu totul alta când ţi-l critică alţii.

Ca de exemplu, Ioan T. Morar: "Astazi, duminica, am fost la magazinul Real din Sibiu si am fost indispus de modul in care diversi jmecheri cu masini scumpe parcau aiurea, pe drumurile de acces, si nu in parcarea pe jumatate goala. Apoi am vazut un alt baiat de baiat care se mindrea ca a reusit sa ia un carucior pentru familii cu copii (stiti, din alea care au un fel de masinuta in fata, ca sa tina copilul preocupat), fara sa puna moneda de 50 de bani! Imediat da el a ajuns o familie cu doi copii care a fost nevoita sa ia un carucior normal! Dar nu trebuie sa ma mire, desi tocmai a fost capitala culturala, Sibiul a fost, mai multa vreme, de zeci de ani, si capitala ciobanilor din Romania!"

Evident că sunt nesimţiţi în Sibiu, mă lovesc de ei în fiecare zi. Dar să treci de la relatarea unui fapt banal la o generalizare gen "capitala ciobanilor din România" mi se pare cu totul nedemn de talia unui intelectual care se dă - şi presupun să este - Ioan T. Morar. În a doilea rând, mă scot din sărite toate clişeele care se referă la Sibiu şi implică termenul "capitală". Dacă vorbim de un concert, Sibiul devine capitala muzicii, dacă depistăm o hârtie sub un copac, devine capitala nesimţirii, iar dacă pică un meteorit, devine capitala ploilor de stele. Dacă vezi doi - citez - jmecheri - care parchează aiurea sau îşi umflă chieptul, e clar, te afli în capitala ciobanilor din România. Superficial şi jignitor.

În aceeaşi ordine de idei: am o pasiune în a căuta blogurile turiştilor străini care trec pe aici. Majoritatea sunt încântaţi, aşa că nu-i ţin minte :) Australianul ăsta, însă, m-a enervat. Încă de la început. Dacă sunteţi familiari cu limba australiană :) , vă provoc să-l citiţi. Nu spune absolut nimic despre oraş în sine (ba da, spune că centrul a fost special "spoit" pentru turişti) şi în rest se plânge de servicii. Sunt de acord, serviciile în Sibiu - ca peste tot în România - sunt îngrozitoare. Dar de ce mă enervează când mi-o spun alţii?

Un pasaj: "For those who don't know: Sibiu was one of the European Cultural Capitals of 2006. What this means in practical terms is that they've scrubbed up the main square and shopping drag for regular European sensibilities - the end result was very Italian." Măcar să se fi documentat asupra anului în care Sibiul a fost CCE.

4 comentarii:

tudor CeMerita.ro spunea...

ba, ce dracu, atata reclama pe capu' lu' morar ala... toti suntem nervosi pe ciumpalac da' i-ati bagat azi la trafic pe blog de se linge pe bot. macar nu-i mai puneti si link activ spre blog ca asa creste si pe google :)

Carti fara pret spunea...

te superi tu Adela si e de inteles dar totusi recunoaste ca acel comentariu al australianului unii l-au auzit de la expertii ICOMOS si UNESCO cand au eveluat Sibiul. refacerea pavajului si tencuiala exterioara a cladirilor te duce cu gandul la spoiala. Mi-e imi place Sibiul, sincer imi placea mai mult cand era un oras de provincie linistit. Nu trebuie sa ne supere comentariile critice, din contra, trebuie sa le analizam si sa vedem ce putem imbnatatii. Trebuie sa fie o balanta intre ratiune si simtire, nu?

Anonim spunea...

Nea' Morar a folosit trecutul. A spus: "Sibiul a fost [...] si capitala ciobanilor din Romania." Chiar si acel "si" din fraza ii ofera acesteia un ton oarecum moderat. Mi s-a parut ca omu' a scris despre o exceptie. Regula ca in Sibiu sunt, in general, oameni educati si cu mult bun simt, nici nu a fost pusa la indoiala. Poate doar a vrut sa invite la putina modestie si la o incercare de a vedea si barna din propriul ochi. De ce s-au iritat atat de rau sibienii? Puritatea si perfectiunea lor nu suporta niciun fel de comparatie, chiar si tangentiala, cu ragatenii din sudul salbatic? :)

adela mohanu spunea...

tudor - omul scrie bine şi pertinent şi pe alocuri are dreptate, doar că de data asta ne-a jignit cu generalizarea.

calin - să ştii că mie îmi place mai mult Sibiul de azi decât cel de ieri, dar încă nu e acel Sibiu care poate deveni. Şi trebuie să avem grijă să n-o ia pe arătură.

alex - măi, da ce vă atacaţi toţi regăţenii când daţi peste un ardelean mândru :D Da, măi, aşa suntem noi, fuduli. Cum am comentat şi pe Morar&More, ce-i rău în asta? Iubim locurile care ne-au dat născare. Fiecare purtăm locul de unde venim cu noi. Nu suntem aşa de universali cum ne-ar plăcea să credem.