joi, 9 octombrie 2008

Hertha Muller ratează Premiul Nobel

S-a vorbit mult despre nominalizarea scriitoarei germane de origine română Hertha Muller la premiul Nobel pentru literatură, zilele astea. În urmă cu aproximativ o oră, ne-am liniştit: n-a câştigat premiul. De altfel, declarase şi că nu era foarte nerăbdătoare să intre în posesia lui, pentru că, nu-i aşa, nu pentru asta scrie. Dar fraza asta, din partea scriitorilor, e la fel de uzuală ca expresia "aceasta nu este pomană electorală" din partea politicienilor.

(sursa foto: EVZ - şi tot în EVZ, un interviu relevant despre şi cu Hertha Muller)

Recunosc că nu mi-am dorit ca Hertha Muller să câştige premiul Nobel. În primul rând, pentru că ar fi însemnat un laur foarte politizat, pe criterii anexe literaturii (care nu o exclud neapărat) şi m-am săturat de premieri tipizate, clasicizate, clişeizate. Doris Lessing (2007) - cea mai în vârstă laureată şi, pe deasupra, şi femeie (nobil, nu?), Orhan Pamuk (2006) - musulmanul care creşte într-o familie numeroasă şi scrie despre viaţa grea a familiilor numeroase de musulmani, Miguel Asturias (1967) - sud-americanul care relatează despre viaţa indigenilor din America Latină etc. Ce bine s-ar fi potrivit la "etc." dizidenta Hertha Muller şi experienţa ei traumatizantă cu regimul comunist din România, în acest tablou.

Nu discut - nici nu-mi permit - calităţile scriitoriceşti ale laureaţilor, ci matriţele în care s-a blocat juriul premiului Nobel şi din care nu reuşea să mai iasă.

Toate astea, în condiţiile în care scriitori precum Tolstoi, Cehov, Borges, Joyce, Emile Zola, Henrik Ibsen sau Mark Twain nu au fost niciodată recunoscuţi prin acest premiu.

Despre Jean-Marie Gustave Le Clézio, laureatul din acest an, am auzit prima oară la o oră de literatură universală din liceu. Profesoara noastră nu era foarte entuziastă la adresa "Procesului verbal", dar na, cum reprezenta o turnură în scriitura existenţialistă, am vorbit şi despre el. Abia dacă-mi amintesc despre ce-i vorba, dar cu ocazia asta, promit să reiau lectura. Măcar nu se înscrie în clişeele social-politizate ale Nobelului de până acum.

AICI, lista tuturor laureaţilor Nobel pentru literatură.

8 comentarii:

Brylu spunea...

telepatia asta. ieri citeam pe net ca foarte multe dintre premiile Nobel sunt acordate ilegal, in totala contradictie cu testamentul bietului Alfred. prolificii ilegali erau maica tereza si john doe, ala... al gore

Ada Angharad spunea...

Doris Lessing a fost contestata de multi critici de specialitate austrieci. Culmea, unii chiar o renegau. O scriitoare care isi huleste tara de origine in strainatate, nu stiu zau cat de merituoasa este...Iar mie nu imi place ce scrie.

Ada Angharad spunea...

Uppps... gresala mea. Aia pe care nu o placeam eu era crizata de Elfriede Jelinek...NU Doris Lessing,

adela mohanu spunea...

krokodylu - asta-i ceea ce s-ar chema "oscarizarea nobelului" :P

dreamwind - dacă la muller te referi cu renegarea ţării, eu zic, ca să mă exprim academic, că cam are dreptate, considerând experienţele pe care le-a trăit. Dar ăsta nu-i un motiv pentru acordarea unui premiu de literatură.

Anonim spunea...

G.S.v.G.
Problema este alta...Indiferent de politizare sau nu..Hertha Müller este considerata una din cei mai maei stilisti de limba germana contemporana..deci dupa perdeaua dizidentei..are calitati...nu e de mirare in vidul actual al literaturii de limba germana...Scoala si-a facut-o acolo...Exact ca si Cioran..nu dizidenta..ci faptul ca este cel mai mare stilist de limba franceza..(desi raposat..inca n-a fost egalat)...Sau acum..Oskar Pastior...critica chiar obiectiva germana din Romania il considera..asa si asa...deci n-avea nimic asta cu atitudinea Partidului vis-a-vis de...era neincrederea fata de ceea ce iti este mult prea aproape..si pe care nu-l crezi valoros...Si..placinta...inca atunci cand era in viata..deci nu politetea si redescoperirea post-mortem..a fost declarat cel mai mare si interesant poet de limba germana...Dincolo de politic si dizidenta...
Sunt sigur ca ii vine randul acum altui sibian...Franz Hodjak...sa fie celebrat...
Asa ca...
G.S.v.G.

Anonim spunea...

G.S.v.G.

..asta nu inseamna ca i-as da neaparat Premiul Dinamitei....

olahus spunea...

si acum, ca a luat, iti mentii opinia?

Unknown spunea...

hellooo, eu stiu ca tocmai l-a castigat, si pe merit, de ce credeti voi ca nu ar fi meritat? data viitoare vino mai informat inainte sa postezi pe blog, ok?