luni, 9 februarie 2009

Companii responsabile în 2008

Responsabilitatesociala.ro lansează încă o dată provocarea de a desemna cele mai responsabile companii de anul trecut. Răspund cu plăcere acestei provocări, deşi am stat mult să mă gândesc la trei nominalizări:

1. Realitatea TV - Codul verde e, clar, cea mai vizibilă campanie de anul trecut. E drept că postul TV are toate pârghiile la îndemână ca să-şi popularizeze campania, dar având în vedere că a reuşit să-l aducă până şi pe preşedintele statului în mijlocul miilor de oameni care plantau copaci la una dintre acţiunile Cod Verde, cred că e lăudabil şi merită locul I pe anul 2008. Campania este cu atât mai eficientă cu cât este de durată şi tinde să devină o constantă, iar românii au mare nevoie să li se reamintească periodic ce-i bine şi ce-i rău, că au un defect genetic: n-au gustat din pomul ăla biblic, al Binelui şi al Răului. Şi confundă valorile cu seninătate.

2. Tuborg - pentru campania "Umbrela Verde", care a implementat mii de stickere cu "Din această maşină nu se aruncă gunoi pe stradă" pe autovehiculele poporului. Sunt mândra posesoare a unuia :)

3. Petrom - Deşi nu a fost atât de vizibilă ca în 2007, compania are totuşi permanent CSR-uri şi o secţiune aparte pe site dedicată responsabilităţii sociale.

Na bun. Dintre toate, să recunoaştem că, în sine, Realitatea TV este şi cel mai puţin dăunătoare mediului. Fix la polul opus stă Petromul. Dar pentru că n-avem nicio şansă să închidem rafinăriile de petrol şi staţiile de benzină (să fim sinceri, nici nu ne-am dori asta), măcar să determinăm companiile să investească cât mai mult din profitul lor în ecologizări şi CSR-uri. Ceea ce nu s-a prea întâmplat în anul 2008 şi probabil se va întâmpla şi mai puţin în 2009, iar criza financiară va fi scuza perfectă. Cel puţin la Sibiu nu a existat, de când mama m-a făcut, nicio campanie de răsunet, finanţată de o companie responsabilă, în domeniul ecologiei. Aşa că nominalizările mele vin pe fondul ştirilor din presă referitor la evenimente la care nu am putut să particip şi care nu mă afectează direct.

În concluzie, deşi deţin banul şi logistica necesară ca să ne împuie capul cu CSR-ul, majoritatea companiilor stau cu capul în nisip. Au ceva mai bun de făcut cu banii.

Update: Mă ceartă nenea de la Responsabilitatesociala.ro că nu am răspuns şi la celelate 3 întrebări :), aşa că revin şi spun aşa:

- În ce măsura marile companii din România au răspuns în 2008 aşteptărilor mele în privinţa implicării în societate?
În mică spre foarte mică măsură, cred că am dat de înţeles şi mai sus. După părerea mea, ealitatea TV are o campanie reuşită - Cod Verde - şi este un lucru bun că o continuă. Probabil că plantările vor reîncepe la primăvară, pentru că doar toamna şi primăvară se pot planta copaci. Îl contrazic aici pe Sergiu care bagatelizează plantările de copaci şi îi spun că este FOARTE mare nevoie în România de treaba asta, care ar trebui să meargă mână în mână cu campaniile anti-defrişări (şi aici, realitatea se completează cu PRO TV-ul :D).
Ce nu au făcut şi consider că este cazul: să se implice - şi aici iacătă Serj că-ţi dau dreptate - în flagelul ăsta care se cheamă trafic în România şi care nu este decât o proiecţiei a mitocăniei cronice de care suferă societatea românească astăzi.

- Ce aşteptări am de la companiile din România, în privinţa responsabilităţii sociale, în 2009?
Cred că mă repet, dar: cineva trebuie să îşi asume riscul (o, da, este un risc) de a bate monedă pe responsabilizarea şoferilor. Şi mai există un mare risc pe care nu şi-l asumă nici statul, darămite companiile - integrarea populaţiei de etnie rromă. Tensiunile sociale se înteţesc şi se vor întâmpla tragedii dacă ne dăm numai cu palmele peste faţă când mai prindem câte o ştire nasoală la televizor.
Sunt conştientă că o promovare eficientă cere foarte mulţi bani, ca regulă generală. Dar sunt şi idei creţe care aduc bani din nimic şi cred că un exemplu bun în sensul ăsta este "Umbrela Verde" de la Tuborg.
Tare mi-ar plăcea ca acele companii care se implică în CSR să îi acorde importanţa cuvenită acestui domeniu, să nu-l mai trateze ca un fel de departament-anexă primul pe lista de disponibilizări şi singura lor motivaţie pentru acţiune să fie, de fapt, presiunea publică.

- Cum cred că le-aş putea stimula, eu personal, pe companii, şi în special pe cele de la care cumpăr, să fie mai responsabile în 2009?
Mă exprim public în sensul acesta, deşi nu cred că pe companii le afectează în vreun fel. Comportamentul meu de cumpărător le-ar putea afecta într-adevăr, dar reprezint o minoritate neglijabilă.

5 comentarii:

Anonim spunea...

Unii prefera sa-i bage in publicitate pentru ca in acest moment este mult mai eficienta. Lumea nu prea stie ce inseamna CSR si nu apreciaza efortul facut de o companie in directia asta. Si sa stii ca este un efort mare. Gandirea de genul: "ce conteaza cateva zeci de mii de euro la o companie care scoate profit de milioane" e o mare prostie si cred ca numai noi o avem.

Campaniile pe care le-ai prezentat mai sus nici nu sunt de CSR adevarat. Sunt mai mult o gaselnita exploatata de niste publicitari la curent cu noile trenduri. Toata lumea care vrea sa para responsabila planteaza mai nou copaci iar nesimtitii in trafic au luat locul manelistilor... Sa promovezi o campanie de genul e doar primul pas. Important e s-o sustii in timp. Pana acum am auzit doar de cateva in Romania si de niciuna in Sibiu.

Cred ca ii poti numara pe degete pe cei care aleg o companie pentru ca e "responsabila" si atunci, ca CEO, te intrebi daca merita sa bagi banii in ceva si nimeni sa nu-ti aprecieze efortul. Ba mai mult, sa fi luat peste picior ca vezi doamne incerci sa-ti speli pacatele.

Mass-media are un rol important in toata povestea asta din pacate si aici sunt putini cei care publica stiri despre companii responsabile fara sa ceara bani.

Anonim spunea...

nu cred ca jurnalistii sau companiile au vreo vina in povestea asta cu CSR-ul. pana la urma nu e asa de rau ca o companie doneaza 10.000 de euro doar ca sa-si faca vizibilitate. conteaza ca-i doneaza si pe aia. eu cred ca oamenii sunt problema, si felul in care gandesc. cauta partea negativa a fiecarei actiuni de genul asta si incearca sa gaseasca nod in papura celor care fac un bine, oricat de mic. atata vreme cat romanul nu pricepe ca el (ca individ) trebuie sa fie primul care sa dea un exemplu, cum sa priceapa ce fac altii? jos palaria pentru cei care vor reusi sa faca o campanie de educare a romanilor, in care sa-i invete ce-i aia responsabilitate.

adela mohanu spunea...

Eu cred că nu încape comparaţie între publicitate şi CSR. Pentru că, în lumea mea, CSR-ul e exact ce-şi spune şi nu manevră de imagine. Şi tot în lumea mea, companiile mari care sunt implicit şi marii poluatori, au obligaţia morală să facă CSR.

Anonim spunea...

Buna,
Ma numesc Sorina Molcut si sunt studenta la comunicare in cluj-napoca. In timp ce faceam un pic de cercetare pentru lucrarea de licenta, pe care urmeaza sa o sustin in acest an, am descoperit si bloggul dvs., unde am gasit articole in care ati dezbatut tema CSR-ului. Aceasta este si tema catre care m-am indreptat si eu pentru lucrarea de licenta, de aceea m-am gandit ca, fiind in tema cu ceea ce reprezinta acest domeniu al CSR-ului ati putea sa imi raspundeti la cateva intrebari pe care le-am introdus intr-un chestionar, care sa imi foloseasca la partea practica a lucrarii de licenta. In cazul in care sunteti de acord sa ma ajutati cu complectarea unui chestionar, as avea nevoie de o adresa de contact unde sa trimit chestionarul.
Va multumesc
sorinasmmm123@yahoo.com

Anonim spunea...

am postat comentul anterior cu o adresa de mail gresita.sorinasmm123@yahoo.com este adresa corecat