marți, 17 iunie 2008

Bloggeri în închisori

În România nu există deocamdată o legislaţie pentru spaţiul virtual, iar în aceste condiţii, cazurile cu privire la Internet se interpretează în limitele expresiei "spaţiu public". În alte ţări însă, legislaţia este specifică şi destul de dură. Drept dovadă, mulţi bloggeri au ajuns în puşcării din cauza opiniilor exprimate în spaţiul virtual.

Ştire Realitatea TV: "Potrivit unui raport publicat la Washington, 64 de oameni au fost arestaţi în ultimii 5 ani pentru că şi-au publicat opiniile pe blog. Numai anul trecut au fost arestaţi 36 de bloggeri. Cele mai multe cazuri sunt din China, Egipt sau Iran, dar şi bloggeri din Marea Britanie, Franţa, Canada sau Statele Unite au avut probleme. Marea majoritate a celor arestaţi au vorbit despere corupţia guvernamentală, abuzurile la adresa drepturilor omului sau informaţii despre înăbuşirea acţiunilor de protest".

Aici există două aspecte:
1. E normal să nu spui baliverne despre orice şi oricine îţi trece prin cap, pe un site cu intrare liberă.
2. Ce ne facem cu anonomii care şi-au făcut o meserie din a înjura pe net? Cu aşa-zişii "comentatori" incoerenţi care, în afară de injurii, nu pot lega două-trei cuvinte decente din dicţionarul limbii române, ca să emită şi ei o propoziţie cu subiect şi predicat? Specimenele astea sunt peste tot, mai ales pe site-urile ziarelor, dar şi pe blogguri. Pricină pentru care mulţi bloggeri au renunţat de tot la "sportul" ăsta, iar alţii îşi moderează cu atenţie comentariile. Ceea ce este evident o risipă inutilă de nervi, de energie, de timp şi de bună dispoziţie.

Păi e simplu, pentru anonimii înjurăcioşi nu se vor emite legi prea curând, pentru că aceste comentarii anonime sunt de multe ori o formă de manipulare. Nu-i aşa, în număr stă puterea... Dacă postezi la un articol despre - să zicem - extratereştri 40 de comentarii prin care îi faci dobitoci, cretini şi împuţiţii mamii lor, că ştii tu, că te-ai întâlnit tu cu ei, că i-ai văzut că-s nespălaţi, majoritatea celor care vor citi articolul şi comentariile ulterioare vor rămâne cu imaginea pictată de comentator (ascuns sub mai multe identităţi, că internetul e foaaaarte permisiv). Vox populi, forţa fie cu ea. Situaţie care, în speţa de faţă, le convine foarte mult oficialilor NASA :)

Desigur, exemplul este parodic, dar sper că aţi înţeles alegoria.

În plus, o limitare a anonimităţii comentatorilor de pe net ar naşte o amplă dezbatere despre libertatea de expresie şi despre protejarea identităţii. Principii care, domnule, suportă foarte multe amendamente atunci când un blogger cu mulţi cititori emite păreri.

13 comentarii:

Anonim spunea...

ADELA JOACA ROMANIA AZI! CE DRACU! EXTRATERESTRI NE TREBE NOUA?

tudor CeMerita.ro spunea...

cei care au fost arestati "au vorbit despere corupţia guvernamentală, abuzurile la adresa drepturilor omului sau informaţii despre înăbuşirea acţiunilor de protest". cred ca asta spune totul. totul e orchestrat de sus. chiar si 80% dintre comentariile anonimilor (pastrand scara ptr. fiecare exemplu in parte). in concluzie - niciodata nu vor disparea anonimii chiar daca (cred eu) cei mai multi oameni ar fi de acord cu "limitarea anonimitatii".

adela mohanu spunea...

ion - na că a jucat România. N-am avut eu dreptate să scriu despe altceva? :)

tudor - asta zic şi eu, nu se va putea interzice anonimitatea pe net, deşi sunt de părere că fiecare trebuie să înveţe să îşi asume responsabilitatea pentru enunţurile sale.

Anonim spunea...

cuvintele blog si cenzura se elimina reciproc. de ce sa-ti mai faci blog daca esti constrans sa scrii ce vor altii? pai ori exista libertate de exprimare, ori nu! daca eu scriu pe blogul meu ca guvernul e de cacat, pai sa-mi demonstreze guvernul ca nu e asa, nu sa ma aresteze!!! blogul inseamna prin definitie opinie personala. si nu mai traim in comunism, sa ma aresteze statul ca il critic impreuna cu prietenii mei. m-am enervat! si nici macar n-am blog.. :)

adela mohanu spunea...

Consider asta o demonstraţie de susţinere necondiţionată şi îţi mulţumesc nespus. Şi aşa vroiai tu să îmi aduci sarmale la închisoare şi ai pierdut ocazia :))

tudor CeMerita.ro spunea...

nu ade. eu nu am spus ca nu se va putea interzice anonimitatea din comentariile de pe internet. am spus ca NU SE VREA interzicerea ei. cum am spus, nu cred ca daca intrebi utilizatorii internetului o sa fie mai mult de 25% care spun ca nu sunt de acord cu interzicerea anonimitatii. cred ca toti stiu ca libera exprimare nu inseamna anonimitatea exprimarii. daca nu ai coa1e s-o spui in numele tau, n-o mai spune deloc.

Anonim spunea...

de aia am incetat sa scriu pe blog si sa pun doar imagini :) (glumesc)

Anonim spunea...

o sa se imbunatateasca in curand si legile cu online-u' in Rromania. Nu e chiar placut cand cineva injura ca la usa cortului dar o satirizare e ok :)

PS: baga si tu un comment aici sa te adaug la lista: http://nosfer.ro/bloguri-sibiu/

O spunea...

n-am înţeles exact care-i motorul. să se limiteze anonimitatea? şi dacă s-ar vrea şi dacă nu, o asemenea lege (absurdă) ar face deliciul CEDO. să se limiteze înjurăturile? la fel. câtă vreme simulăm democraţia, eu îl pot înjura pe Călin printr-o scrisoare anonimă la Palatul Victoria. Nimeni şi nimic în lume nu-mi va interzice aşa ceva. Şi-atunci ... n-am înţeles care-i şchepsisu'. :)

O spunea...

ps: cine-i Gelu Naum-Naum ăsta? :D

adela mohanu spunea...

E drept că putem simula democraţia, dar nu putem simula bunul simţ. Înjurătura este icoana democraţiei noastre.

Nu cred că o lege de genul ăsta ar fi atât de absurdă, dar ar trebui foarte bine gândită şi pusă în aplicare. Dar ai cu cine?

Scuze pentru răspunsul întârziat, abia mă întorsei din excursiune :)

PS: Cu Gelu Naum, e mai simplu să-i dai un Gugăl ;)

O spunea...

:)
da, era de aşteptat să nu mă fac înţeles. ştiu cine-i genu laum, decât că tu ai scris la cărţi preferate gelu naum naum-zenobia.

am mai citit pe ici pe colo, mi-a plăcut.

Hugh e taică-miu.

adela mohanu spunea...

Am scris de două ori naum? Nu, că am verificat. Da tot am greşit, că am scris gelu cu un singur l. Eniuei :P Salutări lui Hugh din partea mea. Ne-am cunoscut când eram mai mici, nu ştiu dacă îşi mai aminteşte :)