luni, 5 mai 2008

Cu cine votezi?

FDGR - Pentru ca mai sunt multe de facut
PDL - Facem ce trebuie
PSD - Mai bine pentru mai multi

Astea sunt sloganurile de la campania locala. Nu mi le amintesc pe cele de la PNTCD si PRM, iar PNL nici macar nu si-a lansat deocamdata candidatii. Sunt inspirate... nu sunt...?

Inainte sa va pronuntati, ascultati cateva dintre cele mai celebre sloganuri ale candidatilor pentru Casa Alba (unul dintre putinele lucruri care imi plac la America este democratia):

Don't swap horses in midstream (Nu schimba caii in mijlocul curentului, cu sensul de voteaza pentru continuitate - traducerea nu va suna nicidecum la fel de bine ca in orginal) — sloganul din 1864 al lui Abraham Lincoln, dupa 4 ani de mandat. L-a imprumutat si George W. Bush in 2004, dar sloganul i-a fost parodiat cu "Don't change horsemen in mid-apocalypse" (Nu schimba calaretii in mijlocul apocalipsei)


Grant us another term (Acordati-ne inca un termen - in engleza e de fapt o expresie uzitata mai ales in domeniul financiar, bancar, economic si mie mi se pare o gaselnita foarte faina, in cazul de fata) - slogan ales in 1872 de Ulysses S. Grant pentru campania de realegere, dupa 4 ani de mandat


Blaine, Blaine, James G. Blaine. Continental Liar from the state of Maine (Blaine, Blaine, James G. Blaine. Mincinosul continental din statul Maine) - evident, un contra-slogan, dateaza din anul 1884 si a fost folosit de sustinatorii lui Grover Cleveland. Urmeaza raspunsul:


Ma, Ma where's my Pa? (Mami, mami, unde-i tati?) — sustinatorii lui Blaine au facut un slogan anti-Cleveland, referindu-se la faptul ca acesta avea un copil nelegitim de 10 ani. Cand Cleveland a castigat batalia pentru Casa Alba, sustinatorii lui au adaugat la Ma, Ma, where's my Pa "Gone to the White House, Ha, Ha, Ha!" (A plecat la Casa Alba, Ha ha ha sau hi hi hi, ca sa rimeze cu versiunea romaneasca)


Asta imi place foarte tare: Hoo but Hoover? (Cine daca nu Hoover? - evident un joc de cuvinte, corect este Who, dar se citeste la fel ca prima parte a numelui lui Hoover, Hoo) - 1928, candidat Herbert Hoover


Asta nu-mi place deloc, dar vi-l spun, ca sa-l fac de rusine: A Chicken in Every Pot. A car in every garage (Un pui in fiecare oala. O masina in fiecare garaj - absolut ingrozitor sloganul, si in romaneste, si in original) — culmea, l-a folosit tot Hoover, in 1928. Si culmea, cu astea doua sloganuri, a castigat.


Unul super inspirat: I like Ike (Imi place Ike - dar i-am stricat farmecul cu traducerea) - folosit in 1952 de Dwight Eisenhower, pe care apropiatii il alintau Ike. A castigat alegerile, iar dupa 4 ani, a folosit sloganul I still like Ike (Inca imi place Ike)


Un slogan de care America avea nevoie in anii 60, macinata de razboiul din Vietnam si de criza economica: A time for greatness (Timpul pentru maretie) - 1960 - John F. Kennedy


Not Just Peanuts – sloganul din 1976-1977 al lui Jimmy Carter. Expresia ca intreg inseamna "Nu doar vorbe goale" sau un fel de intaritor al unei afirmatii, cum e in romaneste "...nu gluma". Peanuts inseamna insa si alune, iar Jimmy Carter avusese in tinerete o ferma unde cultiva alune.


Ready for Change (Gata pentru schimbare) - 2008 - Hillary Clinton


Change We Can Believe In (Schimbarea in care putem sa credem) - 2008 - Barack Obama. Cele doua sloganuri sunt foarte asemanatoare, totusi al lui Obama e mult mai puternic si mai coerent. Si mult mai emotional. Obama si-a deviat practic sloganul spre unul si mai popular Yes We Can (Da, putem!), iar discursul care a promovat acest slogan e unul memorabil - 8 ianuarie 2008, New Hampsire, DUPA ce Obama a pierdut alegerile in statul respectiv, in fata lui Clinton (alegerile pentru stabilirea candidatului din partea republicanilor). Dupa acest discurs, o parte dintre vedetele care il sustin pe Obama au compus un cantec - foarte impresionant si cantecul, la fel ca si discursul:







N-o sa vedeti asa ceva in Romania prea curand. Imaginati-va oricare dintre politicienii bucuresteni - Basescu, Tariceanu, Geoana, Boc, Stolojan, Vadim etc. - sau chiar locali - Johannis, Mitea, Ariton, Cindrea, Stirbet, Turcan etc. - propovaduind un mesaj de unitate, plin de respect si de bun simt, un mesaj politic destul de sentimental si socialist, dar foarte puternic (cum putem face ca sistemul de sanatate din America sa fie accesibil pentru toata lumea, ca profesorii sa fie mai bine platiti, cum sa aducem inapoi baietii nostri din Irak, cum sa salvam planeta pana nu e prea tarziu, cum sa ne recapatam noi, americanii, respectul moral in fata umanitatii). Este exact ceea ce as vrea sa aud si de la un candidat din Romania.

Daca veti asculta discursul de mai jos, dupa care a fost realizat cantecul - si va recomand cu mult drag sa-l ascultati - veti vedea ca Obama isi incepe cuvantarea felicitand-o pe Clinton pentru victoria din New Hampshire. Prin minutul 8, spune ca TOTI candidatii pentru Casa Alba - si deci contracandidatii sai - sunt patrioti si buni cetateni, care vor binele tarii. Diferenta dintre ceilalti si el, Barack Obama, este mesajul foarte personal pe care republicanul il transmite. Obama le spune americanilor ca fiecare dintre ei poate face diferenta in tara sa - nu doar la alegeri, ci in fiecare zi, in fiecare minut al vietii. Nu v-ar placea sa va vorbeasca un politician roman asa? Obama ii implica pe cetateni in politica sa, in discursul sau, spune YES WE CAN vrand sa spuna NOI TOTI PUTEM, eu si fiecare dintre voi (ascultati-i discursul ca sa va convingeti), pe cand la Sibiu FDGR spune "Pentru ca mai sunt multe de facut" (foarte impersonal, dar noi intelegem ca cei care au de facut lucruri sunt tot ei), PDL spune "facem ce trebuie" (bineinteles, ei, politicienii, noi numai sa-i votam si sa ne vedem apoi de treaba noastra), iar PSD spune "mai bine pentru mai multi", un atac subtil si indirect la administratia si guvernarea actuala.

Ce diferenta...

4 comentarii:

tudor CeMerita.ro spunea...

fdgrm pdl, psd... sloganuri care ma duc cu gandul mai mult la binele lor, nu al cetatenilor sibiului. pentru ca mai sunt multe de facut in curtea mea. facem ce trebuie, ne luam si noi partea. mai bine pentru mai multi din partid, nu doar pentru primar :)

adela mohanu spunea...

buna perspectiva, tudor :)
eu sunt sigura ca ei si-au compus sloganurile ca sa atraga electoratul, nu ca sa-l atentioneze asupra faptului ca inevitabil vor ciupi si ei un contract doua trei acolo, cum se face...
sa stii ca azi am vazut sloganul lui ion ariton pentru CJ: conteaza pe mine. se poate mai bine! - pana acum, mi se pare cel mai inspirat slogan.
eu nu sunt partizana nici unui partid, de regula am fost gica contra cand a trebuit sa-mi dau votul si am pus stampila pe perdanti din start gen ciuhandu sau PIN. dar partea de imagine a unei campanii electorale cred ca face foarte mult in stabilirea deciziei alegatorului de rand cu o minima educatie democratica.
de exemplu, la europarlamentare mi-a placut foarte mult campania PNTCD - pe afis erau candidatii in costume, la cravata si camasa frumos calcata, dar cu opinci in picioare. sloganul era Rămân român în Europa.

PS: io nici macar cand scriu un raspuns la un comentariu nu pot sa fiu concisa :))

tudor CeMerita.ro spunea...

incercand acum vreun an sa-mi rezum ziua la doar cateva cuvinte, mi-am dat seama ca e aproape imposibil. acum ceva vreme l-am provocat pe ivan (pe vremea cand avea doar el blog) sa faca acelasi lucru pentru ca si el scria postari luuungi. te provoc si pe tine acum... :)

adela mohanu spunea...

trezit - spalat - mancat - spalat pe dinti - imbracat - machiat - plecat la redactie - sedinte - editat stiri - alte sedinte - aflat o veste proasta - alte sedinte - mers cu scuterul - discutii luuuuuuuuungi pe tema vestii proate - baut un suc mancat niste crochete nu prea bune - plimbat pe centru - venit acasa - mancat clatite cu gem made by misiz buni tare tare bune - jucat cu bozica pana bozica enervat zgariat si plecat afara - editat stiri - stabilit detaliile deplasarii la cluj - discutat din nou pe tema vestii proaste - facut o baie - editat stiri - raspuns lui tudor pe blog
eh, m-am descurcat? :))